Kapliczki Mucharza
NAZWA: Kapliczka Chrystusa Cierpiącego
LOKALIZACJA: Mucharz, przy drodze z kościoła w kierunku Zielonej, po lewej stronie drogi, naprzeciw "organistówki".
OPIS: Słupowa kapliczka kamienna z 1758 roku. Na cokole napis AD MDCCCXXXIX, co oznacza: Roku Pańskiego 1839. Figura Chrystusa również kamienna, odziana w perizonium - płaszcz narzucony na ramiona i koronę cierniową, z rękami związanymi, przykryta falistym daszkiem z blachy. Ecce Homo – to motyw w sztuce chrześcijańskiej, przedstawiający ubiczowanego Chrystusa w koronie cierniowej. Scenę Ecce Homo (z łac. Oto Człowiek) – rozumiano jako epizod najbardziej upokarzający Chrystusa w czasie jego męki. Słowa „Oto Człowiek" miał wypowiedzieć Piłat ukazujący Chrystusa ludowi żydowskiemu. Jezus – „Syn Człowieczy" – to nawiązanie do starotestamentowej Księgi Daniela, gdzie w swej wizji prorok widzi „Syna Człowieczego".
Zobacz także: Fotokast Klubu Fotograficznego „Okno" - „Nowy dom
Mucharz, kapliczka Chrystusa Cierpiącego (foto R. Kadela)
NAZWA: Pomnik nagrobny żołnierza I wojny światowej Józefa Gancarczyka z cmentarza parafialnego w Mucharzu – dzieło wadowickiego rzeźbiarza Józefa Jury.
LOKALIZACJA: Pomnik znajduje się w Mucharzu, w południowo-wschodniej części cmentarza parafialnego. Usytuowany jest w drugim, od głównej alei rzędzie grobów.
OPIS: Jest to wolnostojący pomnik nagrobny Józefa Gancarczyka, polskiego żołnierza poległego w czasie I wojny światowej. Obiekt składa się z wysokiego, czworobocznego postumentu, na którym stoi rzeźbiony krzyż i wspierająca się na nim, rozmodlona, mała dziewczynka. Całość otacza prostokątne niewysokie ogrodzenie.
Postument podzielony jest na trzy, zwężające się ku górze segmenty: cokół, trzon i wieńczący go, gzyms. Trzon cokołu stanowi prosta, sześcienna kostka, której centralne miejsce zajmuje, owalny portret zmarłego w formie stojącej elipsy, umaszczony w specjalnie do tego celu wykutym gnieździe. Wykonane na ceramicznym podłożu zdjęcie. Żołnierz ukazany jest do pasa. Lekko skręcony w prawo tors eksponuje lewe ramię. Krótko ostrzyżona głowa ukazana jest an face. Twarz spokojna, pełna młodzieńczego optymizmu, spogląda na widza nieco z góry. Ubrany jest w austriacki mundur wojskowy, charakterystyczny dla Polskich Legionów, dowodzonych przez Józefa Piłsudskiego , które w czasie I wojny światowej walczyły u boku armii austriackiej.
Ustawiony centralnie, na podłożu uformowanych na podobieństwo leśnego poszycia krzyż, naśladują konstrukcję zbitą z dwóch kawałków drewnianego pnia młodej brzozy. Drewniane elementy zostały podcięte do środka, do połowy swojej grubości i zbite, umieszczone centralnie gwoździem. U stóp krzyża, z jego lewej strony, wyrastają gałązki pnącej róży, przystrojone rozkwitłymi pąkami pełnych kwiatów.
Stojąca postać dziewczynki ukazana jest w lekkim kontrapoście, z wysuniętą do przodu, prawą nogą. Dziecko wspiera się, zgiętymi w łokciach rękami, na prawym ramieniu krzyża, a złożonymi w geście modlitwy i przechylonymi w prawo, dłońmi, podtrzymuje uniesioną do góry głowę. Pogrążoną w głębokiej modlitwie twarz cechuje beztroski spokój. Postać ubrana jest w długą, falbaniastą, przypominającą koszulę nocna, sukienkę, z lekkim dekoltem i bufiastymi rękawami. Jej długie, proste i rozczesane na środku w przedziałek , włosy, opadają swobodnie na plecy, gdzie ich końce zdają się lekko falować.
Pomnik jest wykonany z dwóch rodzajów kamienia: postument odkuto w piaskowcu, a rzeźbę krzyża i wspierającą się na nim dziewczynkę, z wapnia. Płyta inskrypcyjna zaś to cynkowy, pomalowany na czarno odlew.
Zobacz także
Pomnik nagrobny Józefa Gancarczyka (foto R. Kadela)