N 49O 48' 28,1'' / E 19O 33' 54,5''

49563
5913955

Kilkudniowa wizyta w Rumunii

Na zaproszenie prof. Konstantina Moldowana - wójta Gminy Manastirea Humorului w Rumunii – przedstawiciele Gminy Mucharz: radni, młodzież z mucharskiego gimnazjum oraz pracownicy byli we wrześniu b.r. z kilkudniową wizytą w Monastire Humorului.

Na zaproszenie prof. Konstantina Moldowana Primara (Wójta) Gminy Manastirea Humorului w Rumunii – przedstawiciele Gminy Mucharz: radni, młodzież z mucharskiego gimnazjum oraz pracownicy byli we wrześniu b.r. z kilkudniową wizytą w zaprzyjaźnionej rumuńskiej gminie, w której również mieszka wielu Polaków pielęgnujących Polskość z czcią i niespotykanym szacunkiem. Były spotkania z młodzieżą w polskiej Szkole im. Krystyny Bochenek w Polanie Mikuli, z Polakami w nowo wybudowanym w Pleszy Domu Polskim oraz z radnymi gminy Monastire Humorului. Na spotkaniach rozpatrywano możliwości szerszej współpracy gmin, w tym realizacji wspólnych projektów dla młodzieży. Była to bardzo cenna wizyta, gdyż rumuńska gmina cieszy się dużym zainteresowaniem turystów, natomiast mucharska przygotowuje się i podpatruje już sprawdzone rozwiązania w zakresie turystyki. (T.Ch-B)

Na wycieczce w Rumunii bardzo mi się podobało . Z chęcią bym tam wróciła. Mam nadzieję, że kiedyś to nastąpi. Rumunię wyobrażałam sobie inaczej, ale zaskoczyła mnie na plus. Bardzo nas serdecznie ugoszczono, czułam się tam jak w domu. Atmosfera była miła. Wszyscy starali się, jak mogli, żeby było przyjemnie i żebyśmy się dobrze u nich czuli. Wycieczkę wspominam i będę wspominać przez długi czas jako jeden z lepszych wyjazdów. (Matylda Góra)

W Rumunii bardzo mi się podobało. Spędziliśmy mile czas z fantastycznymi ludźmi. Zostaliśmy wspaniale ugoszczeni. Cieszyła nas każda chwila. Poznaliśmy wójta gminy Mănăstirea Humorului. To bardzo miły, przyjacielski człowiek. Towarzyszył nam każdego dnia wycieczki. Chciałabym jeszcze kiedyś pojechać na taką wycieczkę. (Aleksandra Cholewka)

Po powrocie z Rumuni mogę śmiało powiedzieć, że było super. Dużo zwiedziliśmy i zobaczyliśmy. Było naprawdę niesamowicie. Nie mogę się doczekać następnej takiej wycieczki. (Mariusz Fortuna)

Bardzo się cieszę, że mogłam wziąć udział w wycieczce do Rumunii. Wszyscy nas tam bardzo miło gościli. Starali się, abyśmy ten czas spędzili jak najlepiej. Odwiedziliśmy polską szkołę, w której poznaliśmy dużo sympatycznych osób. Zobaczyliśmy również wiele ciekawych miejsc. Każdy dzień spędziliśmy inaczej. Rumunia bardzo mi się podobała. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś będę miała okazję tam pojechać.J (Monika Polan)

Dnia 23 września odbyła się wycieczka do Rumuni. Pojechało na nią kilka osób z mojej klasy i kilka z młodszych klas. Podroż trwała około 17- 18 godzin. Po drodze zobaczyliśmy bardzo wiele ciekawych i pięknych miejscowości. Zamieszkaliśmy w bardzo wygodnym pensjonacie. W czwartek udaliśmy się do miasta położonego 3 godziny drogi od naszego miejsca pobytu. Zwiedziliśmy kościół prawosławny, a potem ogród botaniczny. Robiliśmy też zakupy w galerii handlowej. Gdy wróciliśmy, pojechaliśmy do polskiej szkoły. Wójt i dyrektor szkoły oprowadzali nas po wszystkich klasach. Później chłopcy grali w piłkę nożną, a dziewczyny w siatkówkę. Na koniec spotkania uczniowie tej szkoły przygotowali dla nas występ taneczny. Następnego dnia pojechaliśmy do miejscowości, gdzie znajdował się Monastyr Humor. Był to przepiękny kościół, który cały był ozdobiony freskami, przedstawiającymi historię Jezusa. Wycieczkę uznaję za udaną, myślę, że takie wycieczki powinny być organizowane częściej. Było cudownie, poznałem wielu ludzi, z którymi miło i w fajnej atmosferze spędziłem czas. (Konrad Hada)

Podczas wycieczki do Rumunii, która odbyła się w dniach 23-28.09.2014 r., zwiedziliśmy piękny kraj. Oglądaliśmy różne zabytki i poznaliśmy bardzo sympatycznych ludzi. Byliśmy w centrum handlowym i szkole, w której uczą się dzieci pochodzenia polskiego i rumuńskiego. Według mnie wycieczka była udana i wszyscy spędziliśmy razem miło czas. (Gabriela Zadora)

Do Rumunii wyjechaliśmy 24.09.2014 r. w środę o godzinie 3:30, na miejsce dotarliśmy o 22:00 w nocy. Pensjonat, w którym spaliśmy, był wspaniały, a ludzie bardzo mili. W Rumunii zwiedziliśmy dużo przepięknych kościołów i starych budowli, spróbowaliśmy dań, jakich do tej pory nie jedliśmy oraz byliśmy w muzeum jajek wielkanocnych. Odwiedziliśmy polsko-rumuńską szkołę, w której większość uczniów stanowili Polacy. Na koniec naszej wycieczki w restauracji odbyło się przyjęcie pożegnalne, na którym zjawił się wójt gminy. Wszyscy byliśmy zachwyceni wycieczką, ale też nie mogliśmy się doczekać powrotu do domu. (Sabina Stanek)

Wyjazd do Rumuni, który odbył się 23-28.09.2014 r., wywarł na mnie niezapomniane wrażenie. Na początku sama myśl o dwudziestogodzinnej podróży mnie przerażała, ale czas spędzony wśród znajomych umilił i skrócił drogę. Już na granicy można było podziwiać pola kukurydziane, które ciągnęły się bez końca, a także zmienne krajobrazy. Gdy dojechaliśmy do celu, czekała na nas niespodzianka w postaci pysznej kolacji. W czasie wycieczki zwiedziliśmy przepiękne cerkwie, zapierające dosłownie dech w piersiach, ogród botaniczny, gdzie rzadkie gatunki roślin kusiły swoim pięknem. Mieliśmy okazję zobaczyć nie tylko typowo domowe kwiaty, ale również tropikalne olbrzymy. Nieopodal ogrodu zjedliśmy najlepszy w czasie tej wycieczki obiad. Generalnie w Rumuni smakowały mi zupy (ciorba) i mamałyga. W odwiedzonej przez nas szkole mogliśmy poznać tamtejszą młodzież i wymienić się wzajemnie zdobytą wiedzą. Była również okazja na zabawę. Tańczyliśmy, śpiewaliśmy, dopóki nie zabrakło nam sił. Na koniec pobytu zostaliśmy obdarowani przez wójta symbolicznymi prezentami, które od razu wszystkim przypadły do gustu. Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w tej wycieczce, poznać tamtejszą kulturę i ludzi, zobaczyć wiele wspaniałych rzeczy w towarzystwie miłych ludzi. Z przyjemnością bym tam wróciła, a każda spędzona tam chwila już na zawsze zostanie w mojej pamięci. (Paulina Janiczak)

Wycieczkę do Rumunii będę wspominać bardzo dobrze. Uważam, że była to najlepsza moja zagraniczna wycieczka, w której uczestniczyłam. Nie żałuję, że pojechałam. Poznałam tamtejsze tradycje, ludzi, zobaczyłam przepiękne krajobrazy i zabytki. Uważam, że takie wycieczki powinny być organizowane częściej. Było jednym słowem wspaniale i chciałabym tam jeszcze wrócić! (Justyna Bednarczyk)

*Uczniowie Gimnazjum im. Janiny Barbary Górkiewiczowej w Mucharzu

Ogólne Informacje o Gminie Manatirea Humorului

Gmina Manastirea Humorului należy do okręgu (Hrabstwa) Suczawa, region Bukowina. Leży nad rzeką Humorului i obejmuje obszar 9708 ha, liczy 3552 mieszkańców. Gmina składa się z trzech wsi: Manastirea Humor, Pojana Mikuli i Plesa. Na tych ziemiach od wieków strzeżone są symbole narodu rumuńskiego: klasztory średniowieczne, zabytki historyczne i sztuka rumuńska, wartości światowego dziedzictwa kulturowego, co sprzyja rozwojowi turystyki i usług około turystycznych. Lokalna gospodarka Gminy jest w ścisłej zgodzie z położeniem geograficznym i dostępem do zasobów. Podstawowe zawody w gminie związane są z obróbką drewna i hodowlą zwierząt oraz usługami turystycznymi.

We wsi Manastirea Humorului znajduje się Urząd Gminy, Ośrodek Zdrowia, Poczta, sklepy oraz Klasztor Humor (cerkiew prawosławna), który jest zabytkiem wpisanym na listę UNESCO, ze względu na swoją oryginalność, malowidła zewnętrzne oraz pełnione funkcje: otwarty ganek, (który pojawił się po raz pierwszy w tej formie w Mołdawii), tajemnicze nad grobem komory i welon z bogatymi rzeźbami złota.

Pojana Mikuli (rum. Poiana Micului) – wieś w gminie Mănăstirea Humorului, położona w malowniczej dolinie, wzdłuż całej wsi płynie potok. Pojana w połowie zamieszkała przez Górali czadeckich- potomków kolonistów ze Śląska i Małopolski osiadłych na Ziemi Czadeckiej, którzy w wyniku przeludnienia zajmowanych terenów i sprzyjającej kolonizacyjnej polityce austro-węgierskiej na przełomie XVIII i XIX w. wyruszyli za „chlebem" na Bukowinę i osiedlili się w okolicach Czerniowiec. Wieś Pojanę założyło 40 polskich rodzin wraz z Niemcami sudeckimi w 1842 r. W 1940 r. Niemcy opuścili Pojanę, a na ich miejsce osiedlili się Rumuni. Dziś „dolną" część wsi zamieszkuje ok.110 polskich rodzin, a w „górnej" części mieszkają ich rumuńscy sąsiedzi. Działa tu zespół folklorystyczny „Mała Pojana". Nauczanie języka polskiego odbywa się w miejscowej Szkole Podstawowej wybudowanej przez rząd polski w 2009 r. Posiada 12 klas szkolnych (z tego dwa zajmują oddziały przedszkolne), pokój nauczycielski, bibliotekę, salę gimnastyczną oraz gabinet lekarski z oddzielnym wejściem służący całej miejscowej społeczności. Szkoła została w całości wyposażona dzięki polskim funduszom. W roku szkolnym 2010/2011 do szkoły uczęszczało 115 uczniów klas I-VIII oraz 34 przedszkolaków, z czego 60% stanowią dzieci polskiego pochodzenia. W szkole pracuje 17 nauczycieli, z których sześcioro to absolwenci szkoły w Pojanie Mikului polskiego pochodzenia. 9 października 2010 r. Szkole Podstawowej z Przedszkolem w Pojanie Mikului uroczyście nadano imię Krystyny Bochenek- wicemarszałek senatu VII kadencji, dziennikarki radiowej i publicystki, która zginęła w katastrofie pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r. W Pojanie Mikului działa Związek Polaków, który w zakupionym niedawno Domu Polskim przeprowadził gruntowny remont i przyjmuje od niedawna turystów.

Plesza – (rum. Pleşa) – wysoko i bardzo malowniczo położona wieś w gminie Mănăstirea Humorului, zamieszkała wyłącznie przez Górali czadeckich. Żyją w surowych i niełatwych warunkach. Zgodnie jednak z miejscową mądrością – im wyżej, tym bliżej do Boga. Dzieci uczą się języka polskiego w Szkole Podstawowej z klasami początkowymi i w Przedszkolu. Na szczycie góry Plesz (734 m n.p.m.), na której położona jest wieś, stoi kościół p.w. Anny i Joachima.